
Emotie uiten
‘Er is niks aan de hand’, ‘stoppen met huilen’, ‘niet zo boos doen’. Herkenbare zinnen die (vaak) op het puntje van je tong liggen? Ik betrap mezelf er vaker op: zeker als ik moe ben, dan is het opzetten van een keel door onze kleine man echt even teveel… Ik geef een boze reactie, of

Jouw blik
Na een fijne dag werken kom ik thuis en zuchtend begin ik tegen mijn partner over het stapvoets rijden en de rode stoplichten voor je op de A325 zit. De kleine speelt zelfstandig een uur lekker buiten, maar ik word gelijk boos als hij vervolgens met vieze laarzen door de kamer stapt. Helaas focussen mensen

Slecht weer bestaat niet,
slechte kleding wel. Deze quote kwam ik pas tegen, nu moest ik er weer aan denken. Brr, koud – sneeuw. Niet bij onze kleine man: joepie! Sneeuw, zelfs na het avondeten nog even naar buiten en sneeuwpopjes maken. En vanmorgen: Bah, slecht weer, dan toch maar niet op de fiets…. Alles weer nat…. Aan de

Beeldschermtijd, hoe pak ik dat aan?
Ouders stelden mij pas deze vraag. “Je leest van alles over hoe ontzettend slecht beeldschermtijd is. Dat het de hersenontwikkeling beïnvloedt; zorgt voor oogproblemen, concentratieproblemen en allerlei andere problemen. Kun jij vertellen hoe jouw kijk hierop is? (Enne hoe pak jij dat aan bij jouw kind?)”. Het klopt dat er vanuit wetenschappelijk onderzoek is aangetoond

Herfst, stilstaan en loslaten
Overal in de winkels ligt de herfst en Halloween decoratie in de schappen. Van groen naar geel, rood, bruin. De blaadjes aan de bomen verkleuren en laten los. Een mooi moment om ook zelf stil te staan, los te laten. Wat denk ik snel, geef ik negatieve labels? Hoe zie ik situaties, hoe benoem ik

“Ik lust het allemaal niet”
zegt ze tegen mij, “geen fruit en ook geen groente”. Ik kijk haar even verbaasd aan, er is zoveel keus. Er zijn zoveel verschillende soorten groenten en fruit. We praten verder over wat precies, gaat het om de structuur, wat vrienden wel of niet eten, de geur ervan, de vorm. Dat maakt allemaal niet uit,

Alles tegelijk
‘Kan ik je helpen?’ … ‘Nee, dat is niet eerlijk! Piet, iiiikkkkkk had het gevraagd, ga aan de kant!’ -Piet wordt weggeduwd en valt. Boos en bedroefd. Het gaat vaak goed, een leuk en lief kind. Behulpzaam, vriendjes, gezellig kletsen. Maar soms zo ontzettend kwaad en verdrietig. Schreeuwen, slaan, schoppen en huilen. Alle emotie komt

Elastiekjes en de zomer
Lekker, in de zon zitten. Al heel wat kinderen hebben vakantie, dus voor mij ook wat rustiger. Genieten en verder even helemaal niks, of nou ja – tijdschriften bijlezen…. Toch staan in die tijdschriften die ik lees vaak leuke en interessante stukken die best wel werk gerelateerd zijn. Pubers, opvoeden, positief zijn, allerlei oefeningen; één

Optellen en scoren
2+1+2+0+1+1+ ….. optellen, normscores uitrekenen, percentiel bepalen. Het liefst doe ik de begeleiding, veel interessanter dan het afnemen van onderzoek. Strakke handleiding, scores berekenen en veel getallen. Op basis daarvan een advies uitspreken. Persoonlijk ben ik liever aan de slag, op pad met het kind. De jongere verder helpen, oplossingen bedenken, samen eruit komen. Maar

Fruit
Soms kun je nog wat leren door te luisteren naar het mensje tegenover je aan tafel. Het jongetje van tien jaar heeft een reeks diagnoses opgeplakt gekregen in de afgelopen jaren. Druk, anders dan anderen en extreme angsten, waardoor hij naar het speciaal onderwijs gaat. Op school loopt dat best goed, maar thuis, buiten in

Afrikaans gezegde
It takes a village to raise a child. De (sociale) omgeving van een kind is nodig om het kind op te laten groeien. Niet alleen ouders, maar ook de familie, buurt, school, sportclubs, enzovoorts spelen een rol bij het opvoeden en opgroeien van een kind. Het kind leert niet alleen op school, ook in de

Oorlog en vrede
Opeens beelden van tanks die door straten rijden, Nederland stuurt wapens op, mensen zijn op de vlucht voor oorlogsgeweld. Het (jeugd)journaal gaat eigenlijk nergens anders over. Ook kinderen krijgen veel mee van deze oorlog. Via televisie, social media, en/of doordat zij gesprekken opvangen tussen volwassenen. Veel kinderen zitten met vragen, of kunnen er bijvoorbeeld niet